4. Třída: „ VČELIČKY“
Charakteristika třídy Včeliček
Třídní učitelky: Anežka Lenková, Jana Vítová, DiS.
Školní asistent: Edita Hladíková
Počet dětí: 28
Věkové složení: 4,5 – 7 let, heterogenní uspořádání třídy
Pravidla třídy:
· V průběhu září si společně s dětmi vytvoříme pravidla, která se budou týkat vzájemných vztahů, chování ve třídě a při pobytu venku. Tato pravidla si budeme neustále připomínat a dodržovat po celý školní rok.
· Pravidla třídy jsou výtvarně zpracovaná, umístěná nasíti pro okamžité používání a zrakové vnímání dětí. Jedná o 4 základních pravidla: Snažíme se být kamarádi, Navzájem si nasloucháme, Udržujeme pořádek, Pečujeme o své zdraví a několik provozních: srdíčkové, herničkové, stolečkové, umývárkové, šatničkové, vycházkové a pravidlo pěti.
· S pravidly si děti hrají, skládají je, kreslí, atd.
· Třída je rozdělena do 10 koutků (Sporťáček, Domácnost, Digitálek, Knihovníček,
Hudebníček, Stavebníček, Dopravníček, Chytráček, Zvídálek, Výtvarníček).
Třídní vzdělávací program:
· Budeme pracovat dle šesti témat z TVP: Identita, Společenství, Příroda, Věda a technika, Zdraví, Zvyky a tradice. Z těchto témat si vytváříme plány dle dané situace, aktuální potřeby, událostí atd. Témata nejsou vázána na jednotlivé měsíce.
· Do vzdělávání budeme co nejvíce zařazovat učení prožitkem a situační učení.
· Povedeme děti k všeobecné samostatnosti a sebeobsluze.
· Děti budou mít možnost samostatného rozhodování a výběru činností.
· Při činnostech využíváme nejvíce skupinových forem. Individuální a frontální formy budeme využívat dle dané situace.
· Zaměříme se na všestranný rozvoj dětí v rámci kognitivního, emocionálního, tělesného a sociálního vývoje.
· Zaměříme se na individuální přístup k dětem v rámci jejich zrání. Dětem se budeme snažit věnovat v ranních a odpoledních činnostech i při společné činnosti.
Pitný režim:
· Na třídě je dětem k dispozici barel s pitnou vodou nebo čajem. Děti v průběhu celého dne chodí pít v rámci sebeobsluhy.
· Dětem budeme po celý den pitný režim připomínat.
· Pitný režim bude i při pobytu venku v teplých měsících.
Evaluace dětí / diagnostika:
Každé dítě bude mít záznamový list, který se bude týkat vzdělávacích pokroků čí školní zralosti. Evaluovat budeme během celého roku, minimálně 2x ročně. Děti budeme sledovat a poznávat jejich individualitu a vývoj.
Sebehodnocení dětí:
Dopolední činnosti se budou ukončovat sebehodnocením dětí, které budeme podporovat a rozvíjet po celý školní rok, děti zkusí vlastní kritiku či pochvalu dané činnosti (co se podařilo,
nepodařilo…), celkové zhodnocení dopoledních činností ve skupinách. Dále se děti budou hodnotit i v průběhu celého dne.
Snažíme se s dětmi hodnotit činnosti pomocí prvků FOHO a DESATERO formativního hodnocení.
Portfolio dítěte:
Každé dítě bude mít své dané místo k zakládání výtvarné práce (výtvarné portfolio), pracovních listů…označené svou fotografií, vše si budou děti zakládat samy.
Dopolední činnosti:
· V ranním komunikativním kruhu se přivítáme, procvičíme dny v týdnu, měsíce, roční období ,povídáme si k tématu, zaměříme se na logoprevenci, rozvoj motoriky mluvidel a dechová cvičení.
· Jednoduchým způsobem procvičíme jednotlivé hlásky – rytmizace na Orffovy nástroje, hra na tělo, hádej první a poslední hlásku… Bude zde prostor pro vyprávění dětmi, řešení aktuálních problémů, uvedení do daného tématu dne, zařadíme krátké zdravotní cviky, pohybovou hru, snažíme se nezařazovat hry soutěživé.
· Budeme přiměřenou formou využívat digitální pomůcky a hračky, které vedou k rozvoji práce s digitální technologií.
· Děti se budou dělit do skupin motivací (písničkou, básničkou, hádankou…), budeme se snažit uspokojit všechny děti pomocí různorodého výběru činností.
· Děti se ve skupinkách prostřídají v průběhu celého týdne tak, aby měly všechny možnost, vyzkoušet si veškeré nabízené činnosti.
· Dané činnosti se mohou v průběhu týdne z menší části obměňovat.
Dopolední rozšířená nabídka:
· Cvičení v tělocvičně na Základní škole A. České.
Odpolední rozšířená nabídka:
· Cviční – HOPSÁLEK
· Pokusy a bádání – ZVÍDÁLEK
· Zpívání – ZPÍVÁNKY
· Tvoření – TVOŘÍLEK
· Hry a práce s knihou – VŠEZNÁLEK
Pravidelné akce třídy:
· Dětem budeme nabízet tematické dny různého zaměření, divadla, výlety do okolí, dílničky pro rodiče, akce pro rodiče na školní zahradě.
· Rodiče vždy včas upozorníme o možnosti jejich účasti, akce jsou dobrovolné.
Odpolední odpočinek:
· Děti odpočívají na lehátku asi od 12. 15 do 14. 15 hodin.
· Děti s menší potřebou odpočinku budou mít možnost klidových a individuálních činností na třídě.
Pobyt venku:
· Budeme se seznamovat s okolím mateřské školy, s naším městem.
· Budeme poznávat přírodu.
· Budeme využívat školní zahradu.
SPOLUPRÁCE:
Spolupráce s rodiči:
· Rodiče budou mít možnost konzultace s třídní učitelkou, po domluvě s ředitelkou MŠ.
· Budou mít možnost zúčastňovat se akcí třídy (odpolední dílničky) i školky.
· V šatně budou na nástěnce aktuální informace, pozvánky.
· Informace pro rodiče budou také na webových stránkách MŠ.
Spolupráce se ZŠ:
· Cvičení v tělocvičně pro předškoláky.
· Předškolní děti navštíví školu – Škola na nečisto a podobné akce
Ostatní spolupráce:
· Městská policie – programy pro předškoláky.
· Hasiči – účast na akcích, zajištění pálení čarodějnic.