1. Třída: „KUŘÁTKA“
Charakteristika třídy „Kuřátka“
Třídní učitelky: Irena Bechyňová, Bc. Zuzana Schäferová
Asistent pedagoga: Radka Sekyrová
Počet dětí: 22 (z toho 1dítě 4.stupeň podpůrného opatření)
Věkové složení: heterogenní uspořádání dětí (2-4 roky)
Pravidla třídy:
· Děti i paní učitelky na naší třídě mají jednoduchá společná pravidla.
· Děti se s nimi seznamují postupně na začátku školního roku pomocí jednoduchých piktogramů, které máme umístěné v prostorách třídy.
Třídní vzdělávací program:
· TVP je rozdělen do 6 témat. Z těchto základních témat vytváříme plány na jednotlivé měsíce. Témata se prolínají, vycházejí z aktuálních situací a podnětů.
· Využíváme učení prožitkové i situační. Snažíme se o samostatnost, možnost výběru dle zájmu
dětí.
Pitný režim:
· Na třídě je celodenně k dispozici barel s pitnou vodou.
· Naším malým dětem musíme často a pravidelně nabízet pití.
· Děti mají pití k dispozici i při pobytu venku.
Evaluace dětí:
Evaluaci provádíme nově do zavedených záznamových archů od J. Bednářové. Evaluaci provádíme průběžně během celého školního roku. U naší věkové skupiny stačí 2x za pololetí, u problémových dětí nebo u nadaných dětí průběžně dle potřeby.
Sebehodnocení dětí:
Při jednotlivých činnostech budou děti hodnoceni a motivováni učitelkou slovně- popisným jazykem. Budeme osvojovat společné FOHO-jak jsme si řekli na poradě (bavilo…). Vyzkoušíme i sebehodnocení a hodnocení kamarádů. Budeme využívat také hodnocení FOHO (viz. tabulka Desatero), na třídě máme zavedeno označení pro hodnocení např. výtvarných prací (zelené a červené smajlíky). Děti mají možnost si dle své volby vybrat si smajlíka.
Portfolio dítěte:
Výtvarné práce, pracovní listy atd. zakládáme do nově založených portfolií. Starší děti si mohou zakládat sami. Portfolia si děti odnesou do další třídy a domů si je odnesou po ukončení docházky v MŠ. Rodiče si můžou dle vlastního zájmu portfolia kdykoliv prohlédnout. Děti si mohou do portfolií zakládat i obrázky, fotografie z domova. Paní učitelky zakládají fotografie z různých akcí MŠ (oslava narozenin, výlety, besídky…)
Dopolední činnosti:
· Ranní hry-děti si vybírají z různých hraček, snažíme se i o hry na něco (např. na prodavače, na lékaře…)
· Na smluvený zvukový signál – zvoneček děti uklidí hračky.
· Následuje komunikativní kruh, ve kterém se děti společně pozdraví, spočítají se, emoční cvičení, komunikace k aktivnímu tématu, logohrátky.
· Každý den si zacvičíme za doprovodu hudebních nástrojů, s načiním i bez a zahrajeme pohybovou hru.
· Následuje svačina.
· Hlavní činnosti přizpůsobujeme aktuálnímu dění, zájmu dětí.
· Děti mají možnost pracovat ve skupinách, individuálně nebo hromadně. Dvouleté děti musíme do činnosti nasměrovat, zjednodušit činnosti i čas.
Dopolední rozšířená nabídka:
· Žádná
Odpolední rozšířená nabídka:
· Pondělí: Hopsálek
· Úterý: Zvídálek
· Středa: Zpívánky
· Čtvrtek: Tvořílek
· Pátek: Všeználek
Pravidelné akce třídy:
· Veškeré akce jsou na webových stránkách školy a v nové aplikaci Naše MŠ. Pravidelné činnosti i dění na třídě je ke zhlédnutí v nové aplikaci.
Odpolední odpočinek:
· Pravidelná četba, vyprávění pohádky, audio poslech nebo poslech meditační hudby před spánkem.
· Odpočinek.
· Nespavé děti nabídka klidových her a činností.
Pobyt venku:
· Denně s dětmi pobýváme venku.
· Využíváme školní zahradu, a to i odpoledne.
· Chodíme na procházky do okolí MŠ.
· Upozorňujeme děti na nebezpečí při pobytu venku např. autonehoda, injekce.
Spolupráce s rodiči:
· Dobrovolná účast na třídních i celoškolních akcích.
· Možnost konzultace s třídní učitelkou po dohodě s paní ředitelkou.
· Rodiče zapojujeme do jednoduchých činností a úkolů.
· Individuálně dle zájmu rodičů informujeme o dění v naší třídě a o dětech.
· Rodiče dále informujeme o akcích MŠ, jídelníček atd. na nástěnkách, v šatně, na schodišti.
Další informace si mohou rodiče najít na webových stránkách MŠ a v nové aplikaci Naše MŠ.