3. Třída: „KOŤÁTKA“
Charakteristika třídy „Koťátka“
Třídní učitelky: Hedvika Martincová, Anna Valentová
Počet dětí: 28
Věkové složení: 4 – 7let, heterogenní uspořádání třídy
_____________________________________________________________________
Pravidla třídy:
· V průběhu září si společně s dětmi vytvoříme pravidla soužití v MŠ, která se budou týkat vzájemných vztahů a chování ve třídě. Pravidla budou stavebním kamenem proto, jak bychom se navzájem měli k sobě chovat, aby se nám dobře pracovalo. Tato pravidla si budeme neustále připomínat a dodržovat po celý školní rok.
· Pravidla třídy jsou výtvarně zpracovaná a umístěná na magnetická tabuli pro okamžité používání a zrakové vnímání dětí. Jedná se o 8. základních pravidel: stolečkové, umývárkové, šatničkové, vycházkové, herničkové, srdíčkové, pravidlo pěti prstů. Nově zavedené je pravidlo pro odpočinek, které bude po domluvě s rodiči platit pro děti s menší potřebou odpočinku a spánku.
· Třída je rozdělená do 10 koutků (sporťáček, domácnost, digitálek, knihovníček, hudebníček, stavebníček, dopravníček, chytráček, zvídálek, výtvarníček).
Třídní vzdělávací program:
· Budeme pracovat podle šesti integrovaných bloků z TVP: identita, společenství, příroda, věda a technika, zdraví, zvyky a tradice. Z těchto bloků si vybereme určité podtéma dle dané situace, aktuální potřeby, zájmů, schopností, dovedností a věku dětí. Témata nejsou vázány na jednotlivé měsíce.
· Do vzdělávání budeme zařazovat učení prožitkem a situační učení.
· Povedeme děti k všeobecné samostatnosti a sebeobsluze.
· Děti budou mít možnost samostatného rozhodování a výběru činností.
· Při činnostech využíváme individuálních, skupinových i frontálních forem.
· Zaměříme se na všestranný rozvoj dětí v rámci kognitivního, emocionálního, tělesného a sociálního vývoje.
· Zaměříme se na individuální přístup u dětí v rámci jejich zrání. Dětem se budeme věnovat v ranních, odpoledních činnostech a při společných aktivitách.
· Budeme využívat prvky FOHO jehož základem je desatero pro učitelky MŠ.
Pitný režim:
· Na třídě je dětem k dispozici barel s pitnou vodou, kam mohou děti v průběhu celého dne chodit, pít v rámci sebeobsluhy.
· Dětem budeme po celý den pitný režim připomínat a vyzívat je k doplnění tekutin.
Evaluace dětí / diagnostika:
Každé dítě bude mít záznamový sešit, jako nástroj pro hodnocení pokroků dítěte v MŠ. Evaluovat budeme průběžně, nejdéle však 2x ročně, a to po celý školní rok. Děti budeme pozorovat a poznávat jejich individualitu a zvláštnosti. V letošním školním roce budeme pracovat s nově vytvořeným záznamovým sešitem pod názvem „PREDICT“. Tato publikace vznikla v rámci projektu „Good Start to School“ jejíchž autorkami jsou Zora Syslová, Jana Kratochvílová.
Sebehodnocení dětí:
Nadále budeme pokračovat ve formativním hodnocení, díky jemuž jsou děti vedené k sebehodnocení. Děti se orientují ve vytvořeném grafickém záznamu s třístupňovou škálou v podobě semaforu. V rámci hodnocení se snažíme poskytovat okamžitou zpětnou vazbu. Snažíme se provádět záměrné hodnocení tak, aby dítě získalo dostatek informací pro své další učení. Učíme děti různé formy sebehodnocení např.: ústní, neverbální – gesta, mimika. Zkoušíme různé techniky FOHO, které přizpůsobujeme předškolnímu vzdělávání.
Dětem umožníme sebehodnocení v průběhu celého dne v MŠ.
Portfolio dítěte:
Každé dítě bude mít své desky, které si samo výtvarně vyzdobí. Na hřbetu portfolia bude vlastní fotografie s nápisem křestního jména dítěte. Bude sloužit k zakládání vybraných prací s dopoledních i odpoledních činností. Toto portfolio bude plnit funkci výběrového NE sběrového portfolio. Děti dle vlastního uvážení vyberou, jaké práce se založí x nezaloží do portfolia. Portfolio si mohou děti kdykoliv prohlížet s kamarády, ukázat rodičům. Při ukončení předškolního vzdělávání si portfolio odnesou domu na památku ukončené jedné životní etapy.
Dopolední činnosti:
· V ranním komunikativním kruhu se přivítáme, procvičíme elementární časové pojmy (dny v týdnu, měsíce, roční období, dnes, zítra…), prostorové pojmy (vpravo, vlevo, za, vedle, mezi…), zaměříme se na logoprevenci, rozvoj motoriky mluvidel a dechová cvičení. Rozvoj slovní zásoby.
· Jednoduchým způsobem procvičíme jednotlivé hlásky – rytmizace na Orffovy nástroje, hra na tělo, hádej první a poslední hlásku… Bude zde prostor pro vyprávění dětmi, řešení aktuálních problémů, uvedení do daného tématu dne, zařadíme krátké zdravotní cviky, pohybovou hru.
· Budeme přiměřenou formou využívat digitální pomůcky a hračky, které vedou k rozvoji práce s digitální technologií.
· Děti se budou dělit do skupin s aktivizovanou vnitřní motivací pomocí (písničky, básničky, hádanky…), budeme se snažit uspokojit všechny děti pomocí různorodého výběru činností.
· Děti se ve skupinkách prostřídají v průběhu celého týdne tak, aby měly všechny možnost, vyzkoušet si veškeré námi dané nabízené činnosti.
· Dané činnosti se mohou v průběhu týdne z menší části obměňovat.
Dopolední rozšířená nabídka:
· Cvičení v tělocvičně na Základní škole A. České.
Odpolední rozšířená nabídka:
· Pondělí – cvičení „Hopsálek“
· Úterý – pokusy a bádání „Zvídálek“
· Středa – zpívání „Zpívánky“
· Čtvrtek – tvoření „ Tvořílek“
· Pátek – hry, práce s knihou „Všeználek“
Pravidelné akce třídy:
· Dětem budeme nabízet tematické dny různého zaměření, divadla, výlety do okolí, dílničky pro rodiče, akce pro rodiče na školní zahradě.
· Rodiče vždy včas upozorníme s možností jejich účasti, akce jsou dobrovolné.
Odpolední odpočinek:
· Děti odpočívají na lehátku přibližně od 12:15 do 14:15 hodin.
· Děti s menší potřebou odpočinku a spánku budou mít možnost klidových a individuálních činností na třídě s používáním pravidla pro odpočinek.
Pobyt venku:
· Budeme se seznamovat s přilehlém okolím mateřské školy, s naším městem.
· Budeme poznávat přírodu.
· Budeme využívat školní zahradu.
Spolupráce s rodiči:
· Rodiče budou mít možnost konzultace s třídní učitelkou, po domluvě s ředitelkou MŠ.
· Budou mít možnost účasti na akcích třídy (odpolední dílničky) i školy.
· V šatně budou na nástěnce aktuální informace, pozvánky.
· Informace pro rodiče budou také na webových stránkách MŠ.
Spolupráce se ZŠ:
· Hospitace učitelek MŠ v 1. třídě ZŠ v rámci adaptace dětí.
· Cvičení v tělocvičně pro děti z pavilonu „A“.
· Vánoční akademie – vystoupení dětí prvního stupně a družiny.
· Beseda o školní zralosti a připravenosti ve spolupráci s vedením ZŠ, konanou v MŠ
· Předškolní děti navštíví základní školu „Škola nanečisto“.
Ostatní spolupráce:
· Městská policie – programy pro předškoláky.
· Hasiči – účast na akcích, zajištění pálení čarodějnic.
· Spolupráce s MŠ pomněnka – zajištění nebo účast na akcích